Jesienna senność? Są na nią proste sposoby

Długie jesienne wieczory, poranne ciemności to połączenie które powoduje jesienną senność. Ludzki organizm instynktownie przestawia się na tryb spania w czasie gdy dni są coraz krótsze. Są jednak domowe sposoby na uniknięcie jesiennej senności bez sięgania po leki i suplementy.

W medycynie istnieje dział badań snu (somologia). Naukowcy od lat przyglądają się fazie snu by lepiej ją zrozumieć. Wielu ludzie jesienią i zimą odczuwa senność mimo że śpią tyle samo czasu co w lecie. Taki stan rzeczy wynika z impulsów naturalnych jakie docierają do organizmu z otoczenia.

Krótkie, często deszczowe dni, zimno, zatrzymanie wegetacji roślinnej to sygnały które nasz mózg odbiera jako czas na zmniejszoną aktywność.

Takie zaburzenie mimo że zgodne z cyklem natury utrudnia normalne funkcjonowanie. Lekarze radzą w takich wypadkach zwykłą filiżankę ciepłej kawy. Niestety dla osób które stosują kawę regularnie może to być niewystarczająca psychostymulacja. Oczywiście odradza się nadmierne stosowanie kawy, która jest szkodliwa dla układu sercowo-naczyniowego.

Eksperci badający sen radzą w czasie jesiennym i zimowym zwiększyć dawkę snu dla organizmu. Warto pozwolić sobie w tym czasie na godzinę snu więcej. Takie przestawienie się pozwoli na odpowiedź organizmowi na naturalne, zwiększone zapotrzebowanie na sen.

Badacze snu zalecają zwiększony ruch na świeżym powietrzu oraz możliwe korzystanie z promieni słonecznych. Ruch powinien być uprawiany w czasie gdy jest widno. Ma to także znaczenie w profilaktyce antydepresyjnej. Jesienna chandra czy w skrajnych wypadach depresja wiąże się z niedoborem światła i słońca. Mimo odmiennego zdania dermatologów zaleca się tu np. korzystanie z solarium w okresie jesienno-zimowym.

Źródło: portal-polski.pl

fot. ilust.

Facebook Comments