Łodzie podwodne do przemytu narkotyków. Zobacz zatrzymanie na pełnym morzu [WIDEO]

Kartele narkotykowe coraz częściej stosują technologie wojskowe do swojej przestępczej działalności. Ostano hitem przemytników stały się łodzie podwodne kupowane legalnie w Europie.

Sygnały z Ameryki Południowej oraz USA wskazują na częste posługiwanie się karteli narkotykowych łodziami podwodnymi. Odnalezione egzemplarze szokują profesjonalizmem wykonania i wyposażeniem. Jak się okazało wiele z nich pochodzi z legalnych zamówień składanych w europejskich stoczniach.

Już w 2019 roku w Hiszpanii udało się trafić na ślad jednostki zbudowanej na potrzeby przemytników.

W ramach działań antynarkotykowych, podjętych przez hiszpańską policję (hiszp. Policía Nacional) udało się przechwycić pierwszą, wyprodukowaną w Europie, jednostkę o obniżonym profilu, tj. low-profile vessels LPV. Są to jednostki zdolne do częściowego zanurzenia a tym samym „niewidzialne” dla radarów oraz trudno wykrywalne z powietrza.

Okręty takie popularne są także na morzu śródziemnym. W listopadzie 2019 r. pokazana została 20-metrowa jednostka przejęta u wybrzeży Galicji przez Guardia Civil (kontrabanda szacowna na ponad 100 mln dolarów). Załogę miały stanowić osoby z Ekwadoru, a jednostka miała dokonywać przeładunku narkotyków na inną, gdy zatonęła (nie wiadomo czy było to celowe zatopienie, czy jakiś wypadek).

Jednak na największą skale tego typu jednostki operują w rejonie Kolumbia-Meksyk-USA. Zatrzymane i zbadane statki mogły na pokład zabrać ponad 7000 kilogramów narkotyków. Jeden rejs w pełni zwracał koszty budowy kilku jednostek typu LPV.

Obecnie technologia okrętów podwodnych oraz LPV jest najpopularniejsza w morskich drogach przemytu narkotyków. Analitycy od lat zwracają uwagę także na flotę Korei Północnej. Posiada ona kilkanaście okrętów podwodnych różnych typów. Poza misjami przerzutu szpiegów służą one także prawdopodobnie do przemytu narkotyków oraz materiałów radioaktywnych. Okręty takie omijają blokady a ich zasięg liczy się w tysiącach kilometrów.

Drugą technologią w jaką inwestują przemytnicy są drony. Coraz większe i tańsze gwarantują operatorowi bezpieczeństwo i w razie „problemów” nie ma ryzyka, że złapani przemytnicy zdradzą inne pomysły karteli na handel narkotykami oraz innymi zakazanymi substancjami.

>> ZATRZYMANIE PRZEMYTNIKÓW NA PEŁNYM MORZU <<

https://www.youtube.com/watch?v=texrrP45Afs

Źródło: defense24/PP

Fot. arch.U.S. CG/europol

wideo: US Coast Guard

Facebook Comments