Nowa opłata dla kierowców! Ustawa zablokuje wjazd do miast
Na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt ustawy dotyczący setek tysięcy kierowców. Nowelizacja ustawy o o elektromobilności i paliwach alternatywnych ma wprowadzić rewolucyjne zmiany oraz karne opłaty.
Strefy czystego transportu w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców to projekt Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Proponowane rozwiązania mają ułatwić oraz przyspieszyć rozwój elektromobilności w Polsce – czytamy w Ocenie Skutków Regulacji.
W projekcie zawarto pomysł wprowadzenia tak zwanych „stref czystego transportu”. W takich strefach będą mogły poruszać się tylko samochody elektryczne, napędzane wodorem, gazem ziemnym lub LPG.
Według projektu ustawy niektóre grupy pojazdów zostały wyłączone z obostrzeń. Są to między innymi; pojazdy służb miejskich oraz pojazdy należące do małych i mikro przedsiębiorców działających w strefie.
Co kilka lat planuje się podwyższać normę emisji pojazdów poruszających się w miastach. Zgodnie z projektem, na terenie strefy czystego transportu dopuszcza się ruch pojazdów:
- spełniających co najmniej normę Euro 4, w latach 2021 – 2025;
- spełniających co najmniej normę Euro 5, w latach 2026 – 2030;
- spełniających co najmniej normę Euro 6, w latach 2031 – 2035.
Rozwiązanie takie pozwoli na istotne zmniejszenie poziomu szkodliwych emisji pochodzących z sektora transportu na terenach miejskich- czytamy w uzasadnieniu.
Pojazdy mają otrzymać specjalne oznaczenia nadawane odpłatnie w stacjach diagnostycznych. Będzie też możliwość wjazdu do tak zwanej „czystej strefy” pojazdem nie spełniającym norm. Będzie to się wiązało z opłatą, która według projektu ma być nie wyższa niż 2,50 zł za godzinę. Ma to być rozwiązanie tymczasowe.
Rządowy projekt został skrytykowany między innymi przez Polski Alarm Smogowy. Organizacja ekologiczna napisała:
Projekt zawiera poważne błędy w praktyce uniemożliwiające skuteczne działanie Stref i ograniczenie w miastach zanieczyszczeń wytwarzanych przez pojazdy samochodowe – czytamy w komunikacie zamieszczonym na stronie Polskiego Alarmu Smogowego.
Wspólny apel o zmiany w ustawie do ministra klimatu i środowiska wystosowały: Polski Alarm Smogowy, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, Polski Klub Ekologiczny Okręg Mazowiecki, Fundacja Frank Bold, Krakowski Alarm Smogowy, Warszawa Bez Smogu, Dolnośląski Alarm Smogowy i Warszawski Alarm Smogowy.
Kierowców tradycyjnie o zdanie nie zapytano.
Na podstawie: RCL/PAS/PP