Zbudują jednoszynową kolej w Polsce? Na świecie jest 56 takich linii
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia planuje wybudować kilka linii kolei jednoszynowej, która połączyłaby m.in. Gliwice z Tychami. Aby ułatwić powstawanie tego typu rozwiązań, Ministerstwo Infrastruktury planuje przygotować regulacje, które pozwolą rozwijać transport zbiorowy oparty na kolei jednoszynowej lub urządzeniach na poduszkach powietrznych albo magnetycznych – donosi serwis Prawo.pl.
„To potrzebne regulacje, bo tego typu rozwiązania transportowe ma coraz więcej miast w świecie. Monorail, czyli urządzenia transportowe poruszające się po jednej szynie są rozwiązaniami tańszymi niż budowa metra, ale droższymi niż budowa tradycyjnej infrastruktury kolejowej lub tramwajowej. Monorail sprawdza się szczególnie w wielkich miastach i aglomeracjach miejskich” – powiedział cytowany przez Prawo.pl Józef Kowalczyk, prezes Stowarzyszenia Ekspertów i Menadżerów Transportu Szynowego.
Kolej jednoszynowa staje się coraz bardziej popularna na świecie. Obecnie eksploatowanych jest około 56 takich linii (m.in. w Niemczech, Włoszech, Anglii, Stanach Zjednoczonych czy Australii). Prawie 30 nowych linii kolei jednoszynowej jest w trakcie budowy, testów, w fazie planowania koncepcyjnego lub oczekuje na budowę.
Jak donosi Prawo.pl, tego typu rozwiązania planuje też Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zrzeszająca 41 samorządów regionu. Jednym z złożeń koncepcji Kolei Metropolitalnej jest budowa właśnie kolei monorail. Pierwsza z nich miałaby połączyć Gliwice z Tychami przez Rudę Śląską i Mikołów. Druga – Międzynarodowy Port Lotniczy w Pyrzowicach z Katowicami i Sosnowcem.
W noweli ustawy o dozorze technicznym oraz ustawy o transporcie kolejowym Ministerstwo Infrastruktury chce dodać przepisy dotyczące takich rozwiązań, innych niż używane w transporcie kolejowym i transporcie liniowo-terenowym.
„Ponieważ tego typu technologie są w Polsce niestosowane i nieznane, chcemy stworzyć warunki dla tych, którzy zechcą je zastosować, a takie sygnały od samorządu były przekazywane, że rozważają możliwość realizacji transportu zbiorowego przy pomocy tego typu technologii” – uzasadnia na łamach serwisu Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
Źródło:pap-mediaroom
fot.ilust.
A na zdjęciu Shinkansen serii N700, który porusza się po dwóch szynach…