CiekawostkiNaukaZwierzęta

Polscy naukowcy odkryli kolejną zagadkę dinozaurów

Ścięgna u dinozaurów przechodziły proces kostnienia podobnie jak u ptaków – dowodzą badania polskich paleontologów, opublikowane na łamach „Zoological Journal of the Linnean Society”.

r e k l a m a

Miękkie części organizmu, takie jak kolagen, naczynia krwionośne czy komórki, rzadko, zachowują się w skamieniałościach wymarłych kręgowców. Polskim paleontolodzy udało się jako pierwszym zidentyfikować miękkie elementy w ścięgnach dinozaurów.

Zespół ustalił ponadto, że w ścięgnach dinozaurów tkanki miękkie ulegały kostnieniu. Takie zjawisko obserwuje się dzisiaj u ptaków, kiedy za życia osobnika miękkie tkanki ścięgien podlegają mineralizacji.

„Wyniki naszych badań udowadniają, że schemat procesu mineralizacji ścięgien oraz proces różnicowania się komórek i tkanek dinozaury dzielą ze współczesnymi ptakami” – wyjaśnia PAP kierownik zespołu, dr Dawid Surmik z Instytutu Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Pełna treść artykułu: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C95933%2Cdinozaury-mialy-sciegna-podobne-do-ptasich-ustalili-polscy-badacze.html